ALL INDIA RADIO - ETERNAL. 2019. Albumajánló
Néhány napja egy kedves barátommal arról beszélgettünk
telefonon, hogy mostanában elég ritkán toltam minőségi popzenét a Glorious Space Riders lapjaira. Igaza is van, kissé talán túlzottan is magával ragadott
a jelenlegi doom hullám, de mit tegyek, ha azon a vonalon rég nem látott
színvonalú anyagok látnak napvilágot... Na, de előbb kellett volna szólnia,
mert aztán annak a napnak a szenzációja lett számomra, amikor rábukkantam, hogy
Eternal címmel az All India Radio kiadta legújabb lemezét. A 2018-as SPACE
albumsorozat után, amit orrba-szájba toltam Nektek, hiszen istenien sikerült,
ismét csak szuperlatívuszokban lehet beszélni a friss album minőségével
kapcsolatban. Ráadásul, mint kiderült az Eternal először dupla albumnak
készült, végül azonban a felvett anyag két párhuzamos lemezként jelent meg. Úgy
tűnik, hogy a minimalista atmoszférák többsége az Eternal testvéralbumán kaptak
helyet, ami The Aether címet kapta. Talán ez lett a jó megoldás, mert a túl sok
ambient biztosan nagyon megtörte volna az album lendületét. Így most örülhetünk
egy remek egyensúlyú, poposan könnyed Eternalnak és egy kozmikus
gyöngyszemekből álló, egyenletesen magas minőségű ambient gyűjteménynek, The
Aether címmel.
Hiányoltuk a
minőségi popzenét, de azt azért el kell mondanom, hogy most sem vegytiszta popzenét
kapunk az ausztrál projekt laboratóriumából, hanem egy spacerockkal,
atmoszférikus ambienttel, filmzenés hangulatokkal átszőtt, egyedi zenei
világot, ami az All India Radio legjobb hagyományait folytatja. Ez a világ
valahol az üveghegyeken túl található, ahova már nem ér el a mindennapok
gondja, a civilizációs stressz már csak távoli emlék és minden harmonikusan
kiegyensúlyozott. Szerencse, hogy vannak még ilyen szigetek, ha nem is túl sok.
A szépséges lemezborító képe eredetileg az 1980-as Omni magazinban jelent meg
és az angol Peter Knifton készítette. Tökéletes választás a lemezhez.
Ladies and
Gentlemen! Lets’s dance! - adja ki a parancsot egy android és Martin Kennedy
irányításával a floydikus űrprogram máris kezdetét veszi. A Hidden One rögtön
ellazítja az izmaimat és már most hallom, hogy ez az albumuk is egy lassított
tánclemez lesz. A fő hatások azonnal nyilvánvalóak: korai Pink Floyd, Tangerine
Dream, Brian Eno, Art of Noise, Boards of Canada, The Orb, KLF, Radiohead, némi
hip-hop és cool filmzenék bukkannak elő a popkultúra olvasztótégelyéből, de
Kennedynek úgy sikerül a sokféle árnyalatot saját aurájába vezetni, hogy egy
tökéletesen egyedi színvilág lesz a végeredmény. A videót kapott Moviestar
Morricone fülbemászó könnyedségével lő bele az éterbe. A vendégzenészekkel
rögzített The Edge of Infinityben egy minimalista hip-hop groove (G. Iampa) és
a gitárjáték Badalamentis hangulatai érvényesülnek, azok súlya és sötét árnyai
nélkül. A vinyl sercegései és a narráció effektezése végig olyan tökéletes a
dalokban, hogy lazán elhiszem a kort, amit megidéznek. Egy szebb napokat látott
Thievery Corporation is eszembe juthatna róla. A dalok hangzása végig csodás, a
hangszerelési ötletek elég kalandot tartogatnak. Az Immortality Part II
karcosabb, akár metalnak is beillő gitárja egy picit nyugtalanítóbb, de csak
azért, hogy a The Shining Darkness újra kiterítsen a progresszív rock és kraut
rock varázsszőnyegére, aminek mintájába a Lynch filmek zenei hangulata lett beleszőve.
Kicsit az elektronikus Radiohead és a francia csodacsapat, az AIR jut eszembe a
Villa of the Mysteries megoldásaiban. Itt meg kell állnunk egy pillanatra, csak
hogy tisztán lássunk. Az All India Radio több, mint húsz éves project. Szinte
egyszerre indultak a francia duóval, hasonló zenei elképzelés mentén. Így nem
meglepő, hogy az egyívású hatások és célok mellett a két csapat megoldásai
között néha egészen szép párhuzamok vonhatók. Visszatérve a dalokhoz, ha még
nem lenne elég a poptörténelem leckéiből, mintha Michael Stearns és Klaus
Schulze bólintana rá a The Language of Triangles kozmikus ambient
szösszenetére. Mozgalmasabb hangtájkép a Prismatism is, de a szépségesen
melankolikus fúvós téma és a filmzenés gitárjáték mellett megjelenő énekkórus
egészen egyedivé teszi itt az All India Radio soundot. A Balance minimalista
ambient atmoszférával vezet át bennünket az End Game című felvételbe, ahol a
’70-es évekbeli francia szintetizátoros mesterek borulnak össze az állandóan
jelen lévő filmzenei megoldásokkal. Valóban mesteri. Martin elmondása szerint
több régi, talonban sorakozó felvételéről is letörölte a port és
újrahasznosította. A tízperces zárótétel is egy ilyen darab, amiben Josh
Roydhouse vendégszerepel zongorán. Az Immortality Part I hangulatilag messze
repíti el hallgatóját. A korai Floydra jellemző orgona - és szintetizátorjáték,
az űrrockos gitár, a szinte operásan éteri vokál, na meg a halhatatlanság kérdéseit
feszegető narratíva a Szárnyas Fejvadász tereibe kalauzol, de a végén finoman ejt
le a kanapéra. Remek kikacsintás ez a klasszikus disztópiára, hiszen éppen
beléptünk a Blade Runner korába, 2019 novemberét írunk. Máris nyúlok az ismétlő
gomb után, mert ezt az anyagot újra és újra meg kell hallgatnom. Nem akarom ezt
a feelinget elengedni. Yell
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
fdbck!