VESPERO - SUBKRAUT: U-BOATS WILKOMMEN HIER (2012, R.A.I.G. Records)


1. The Strangest Thing In The Ocean (11:31)
2. Anpeilen! (9:51)
3. Underwater (13:12)
4. Target Selection (8:58)
5. Angriff, Ran, Versenken! (11:05)
6. Alarm ... The Art Of Positive Thinking (12:26)
Ivan Fedotov / drums, percussion (2) - Arkady Fedotov / bass, effects, electronics, flute, synths
Alexei Klabukov / keyboards, mellotron, arpeggiator - Alexander Kuzovlev / guitars, effects, electronics 
Vladimir Belov / cello (4,6)
guest musicians: Ilya Semyonov / percussion, drums (2)
- Elena Belozyorova / arpeggiator (2) - Alexei Esin / soprano sax (2,5)

Általában az adott év friss megjelenéseiről adunk hírt (na jó, most 2014 elején és még egy darabig lesznek azért figyelmünket eddig elkerülő 2013-as albumok is), de tettünk egy-két kivételt már, hisz vannak olyan, számunkra alapvetésnek számító albumok, melyek kicsit megcsúszva kerültek csak lemezjátszónk tűje/lézersugara alá, de nagyszerűségük miatt mégiscsak meg szeretnénk osztani az élményt, hátha másnak is elkerülte a fgyelmét.
Az oroszországi Asztrahánban alkotó zenekar magja a 2005-ös kezdetektől Arkadij és Ilja Fedotov, valamint Alexander Kuzovlev. E felállásban adták ki első két magánkiadásu  lemezeiket, majd elszerződtek a R.A.I:G. Recordshoz, ahol a mai napig is publikálják zseniális zenéjüket, mellyel a space-psych szintér élvonalába emelkedtek. Következett még három album, majd 2009-től csatlakozott hozzájuk Alexei Klabukov billentyűs és nem sokkal később Vladimir Belov csellista. Immár ez a felállás adta ki a már érdekes címével is sokat sejtető albumot. A zenekar erényei közt említhetjük a lemezről lemezre való fejlődést, a cselló és fuvola beépítését zenéjükbe, az elektonika és a rock-instrumentumok szerves egésszé összekovácsolt harmónikus hangzását, a varázslatos ritmusszekciót, a progsreszsív ötleteket, melyek mégsem tűnnek agyasnak és nyakatekertnek. Alapvetően elmondhatjuk, hogy minden albumuk rendkívűl magas színvonalat képvisel, nem véletlen, hogy az európai és amerikai fesztiválok állandó vendégei.


Jelen vizsgált lemez hangzása kicsit eltér a korábbiaktól (és az azóta megjelenő Drogba című albumétól is), hiszen a billentyűs mellet két tag is bíbelődik effektekkel, elektronikával, nem is akárhogyan. Szokásunktól eltérően dalró-dalra nem vonjuk vizsgálatunk alá a lemezt, melynek okaként azt jegyezhetnénk meg, hogy egy szerves zenei folyamat része ez a hat, hatvanhét percnyi felvétel. Egy struktúrában mozognak a végig instrumentális nóták, mégis ezen belűl változatosak, szinte tulburjánzanak az ötletektől. A lemez első pillanatától beindul a lábunk, varázslatosan hipnotizáló ritmusokra pattanhatunk fel. Ha meditatív hangulatra nem is, de odafigyelősre mégis bátran ajánlhatom ezt az albumot, hiszen a zenei struktúrák szövevényes burjánzása jellemzi, pillanatnyi megállás és üresjárat nélkűl. Ritkán hallhatunk ehhez hasonló színvonalú együttélését a szintetizátoroknak, effekteknek, gitároknak, melyekbe csodálatosan illeszkedik a cselló és helyenként a szaxofon, fuvola szólamai. Sokszor nem is tudjuk milyen eszközzel keltik a hangokat, majd mikor már azt hisszük felsimertük a dal struktúráját, nem is tudjuk honnan, de újabb szólamok úsznak be, egyre fokozva az űrorgiát. Űrt írok, mert igencsak jelentős szerepe van a folyamatosan jelen levő space hangzásnak is, mellotronok, szintik, puttyogások hallhatóak, hol a Tangerine Dream, hol Schulze mester, hol a Hawkwind bújik elő, de csak pillanatokra, mert máris, megállás nélkűl fokozzák az őrületet.
Hangulatilag talán a mi Korai Örömünk korai dolgai, a finn Hydria Spacefolk és az Ozric Tentacles ugrik be, de felsorolt művészek rajongóit remélem meg nem bántva azt kell mondanom, hogy náluknál sokkalta magasabb színvonalon, sokkal több kreativítással, intenzítással játszák zenéjüket. (mark)


facebook / bandcampbuy cd / buy 2LP

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

fdbck!

Népszerű bejegyzések